NS vergeet reizigers korting te geven
06 apr 2015 17:41
Vaste klanten van de Nederlandse Spoorwegen hebben op Tweede Paasdag op delen van de dag ten onrechte het volle pond betaald. Op feestdagen krijgen vaste klanten heel de dag 40 procent korting, maar NS heeft Tweede Paasdag als een normale werkdag aangezien. Dan krijgen treinreizigers geen korting in de spitsuren.
Door de fout hebben treinreizigers tijdens de ochtendspits geen korting gekregen. Reizigers die te veel hebben betaald moeten zelf dat geld terug gaan vragen. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV is woest vanwege de blunder. In het bijzonder omdat het spoorbedrijf reizigers niet automatisch compenseert voor de fout. "NS blundert met het chipkaartsysteem en de reiziger zoekt het maar uit", zegt een boze woordvoerder. De organisatie heeft een boze brief naar NS en het ministerie gestuurd.
Voor de avondspits heeft NS de blunder hersteld. Gedupeerde reizigers kunnen na 24 uur na hun reis een restitutieverzoek indienen via de virtuele assisient van NS. NS heeft geen e-mailadres. Waarschijnlijk zal slechts een deel van de reizigers contact opnemen. Zo leert de ervaring dat reizigers die vergeten uit te checken jaarlijks 22 miljoen euro laten liggen. In dit geval zullen veel reizigers waarschijnlijk niet in de gaten hebben dat ze teveel betaald hebben, omdat het bedrag automatisch van de ov-chipkaart wordt afgeschreven.