fbpx

NS stopt met goedkoop busabonnement

Treinreizigers kunnen niet langer meer een busabonnement kopen bij het Dal Vrij abonnement. Eerder was het mogelijk om naast het Dal Vrij abonnement van 99 euro, voor 54 euro ook een busabonnement af te sluiten. Met beide abonnementen konden reizigers onbeperkt met de bus en metro reizen. Na vragen van Treinreiziger.nl is de Nederlandse Spoorwegen gestopt met de verkoop van het abonnement. Reizigers zijn daardoor fors duurder uit.

Toen NS wel het goedkope busabonnement (BTM Vrij) verkocht ontstond de situatie dat zelfs busreizigers die nooit met de trein gingen beter een treinabonnement konden kopen aangevuld met het busabonnement. Een landelijk busabonnement kost namelijk 270 euro per maand, terwijl het Dal Vrij abonnement met busabonnement slechts 153 euro per maand kostte.

De webshop van NS verkocht vorige week nog het Bus Tram Metro Vrij abonnement in combinatie met een Dal vrij abonnement.

Niet in overeenstemming
Busvervoerders kwamen op navraag van Treinreiziger erachter dat NS deze abonnementen verkocht. “Het product mocht alleen beschikbaar moeten zijn als ‘bij-abonnementen (niet voor de hoofdabonnementhouder, red.). Dit was dus niet in overeenstemming met de afspraken” legt Wilma Koevermans van Connexxion. Daarna besloot NS de verkoop van het voordelige busabonnement stop te zetten. 

NS stelde aanvankelijk op Twitter dat iedereen Bus Tram Metro Vrij kon kopen met een Dal Vrij abonnement.

Dubbel zo duur
Wie nu in de daluren onbeperkt wil treinen, aangevuld met een landelijk busabonnement is nu niet meer 153 euro per maand kwijt, maar 369 euro. Het aanschaffen van een dergelijk abonnement is niet aantrekkelijk, want voor 10 euro per maand extra koopt de reiziger een abonnement waarmee hij ook in de spits onbeperkt met de trein kan reizen.

Blijft geldig
Wel is er goed nieuws voor reizigers die tussen 1 juni en 24 november 2015 een voordelig busabonnement bij NS heeft gekocht. Het abonnement blijft geldig tegen dezelfde prijs, ook nu blijkt dat het abonnement nooit verkocht had mogen worden. NS wil niet kwijt hoeveel reizigers van de combinatie geprofiteerd hebben. Volgens het spoorbedrijf gaat het om slechts een klein aantal reizigers.

Prijs die daarbij hoort
NS gaat in de toekomst de combinatie van Dal Vrij samen met BTM Vrij wel weer aanbieden. Reizigers moeten dan wel meer voor de abonnementen gaan betalen. “We zorgen dat binnen afzienbare tijd BTM Vrij in combinatie met Dal Vrij weer gewoon beschikbaar is. Maar dan wel voor de BTM-prijs die daarbij hoort”, bevestigt een NS woordvoerder tegenover onze website.