NS rijdt in de nacht weer met Fyra V250
De NS rijdt weer met Fyra V250-treinstellen. Het gaat om zogenoemde instandhoudingsritten, die zijn bedoeld om onder meer te voorkomen dat roestvorming optreedt of onderdelen vast komen te zitten. De ritjes vinden plaats zonder reizigers, meldt de vervoerder vrijdag.
Wekelijks vindt in de nacht één rit plaats met één V250-trein. De snelheid bedraagt hooguit honderd kilometer per uur. De NS benadrukt dat de V250-treinstellen niet terugkomen in de commerciële dienst. De ritten vinden niet plaats op de hogesnelheidslijn, maar tussen Amsterdam Watergrafsmeer – waar de treinen afgerangeerd staan – naar Maarssen en vis versa.
Eind vorige maand werd bekend dat de NS formeel het koopcontract met AnsaldoBreda voor de zeven nog niet geleverde Fyra´s heeft opgezegd. Wat er met de negen treinen gaat gebeuren die al aan de NS waren overgedragen door het Italiaanse bedrijf dat de hogesnelheidstrein heeft gebouwd, wilde een NS-woordvoerder toen niet zeggen. Eén treinstel is al zo zwaar beschadigd dat hij niet meer kan rijden. De accu daarvan is uitgebrand.
De splinternieuwe V250-treinen werden in januari wegens talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald, amper een maand nadat de trein voor het eerst over het hogesnelheidspoor richting België reed. De NS besloot in juni om de stekker definitief uit de Fyra V250 te trekken. De merknaam Fyra blijft voorlopig nog wel bestaan. Onder die merknaam wordt nog altijd de verbinding Amsterdam – Breda uitgevoerd.
(c) Novum / Treinreiziger.nl