fbpx

NS Hispeed compenseert gedupeerde Fyra reizigers onvoldoende

Treinreiziger.nl heeft een brief opgesteld waarmee gedupeerde Fyra reizigers geld kunnen terugvragen. De afgelopen week moesten reizigers van de hogesnelheidstrein rekening houden met de helft minder treinen en helemaal geen Fyra’s tussen Amsterdam en Schiphol. NS International is niet van plan alle vertragingen te compenseren, alhoewel reizigers daar volgens de website Treinreiziger.nl wel recht op hebben.

Door een brief op te stellen wil initiatiefnemer Hildebrand van Kuijeren gedupeerde reizigers helpen om toch hun geld terug te krijgen. “Als NS International blijft bij haar standpunt om slechts drie van de zeven probleemdagen compensatie aan te bieden, kan er vervolgens naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer gestapt worden.”

Compensatieregeling
Normaal hebben reizigers vanaf 15 minuten vertraging recht op compensatie. NS International wil dat echter vanaf 20 juni niet aanbieden, omdat er vanaf die datum voldoende duidelijk zou zijn dat de Fyra gehalveerd reed. Volgens Treinreiziger.nl moet NS International echter conform de algemene voorwaarden ook tussen 20 en 25 juni de vertragingen vergoeden. NS International ziet dat anders, en zegt juist coulanter te zijn dan de algemene voorwaarden. Volgens NS International is zij alleen verplicht voor maandag 20 juni compensatie aan te bieden, omdat de storing daarna aangekondigd was.

Onaangekondigd 
"Maar" stelt Van Kuyeren, "de defecte brug is vooraf niet aangekondigd, en alhoewel er gedurende storing een steeds wijzigende prognose werd gegeven, was allerminst duidelijk wanneer de problemen voorbij zouden zijn. De opgeheven Fyra´s stonden ook nog gewoon in het dagplan van NS. Van vooraf aankondigen is dus geen sprake", betoogt Van Kuyeren. 

Succesvol
In het verleden bood Van Kuyeren een soortgelijk initiatief aan bij stakingen in het stads- en streekvervoer. Reizigers werden toen uiteindelijk – met tussenkomst van de geschillencommissie – in het gelijk gesteld.

  • Reizigers kunnen alleen geld terug vragen als zij in het bezit zijn van een geldig Fyra vervoersbewijs gedurende periode dat de problemen speelden. Reizigers zonder Fyra vervoersbewijs kunnen dat niet.