NS Extra: Mail bij vergeten uit te checken en spaarpunten
20 aug 2015 7:56
De Nederlandse Spoorwegen gaat op proef reizigers informeren die vergeten uit te checken. Reizigers die aan de proef genaamd NS Extra meedoen, gaan bovendien punten sparen voor afgelegde kilometers. Het spoorbedrijf zoekt 10.000 testreizigers. Alleen reizigers met een persoonlijke ov-chipkaart kunnen meedoen. Zakelijke reizigers met een NS Business Card zijn uitgesloten. De proef geldt alleen voor reizen met NS.
Wie aan de proef meedoet en vergeet uit te checken krijgt een e-mail. De gemiste uitcheck kan vervolgens bij een NS-kaartautomaat op een station gecorrigeerd worden. Als deelnemers op een vast traject reizen, kan de NS met de reisgegevens zien waar mensen die zijn vergeten uit te checken, waarschijnlijk zijn uitgestapt. "Stel: we zien dat iemand elke dag in Amsterdam opstapt en in Hilversum uitstapt, en dan een keer niet uitcheckt. Dan was dat waarschijnlijk in Hilversum. Dan staat Hilversum alvast ingevuld bij de kaartautomaat als je je geld terugvraagt. En was het toch een ander station, dan kun je het zelf wijzigen," legt een NS woordvoerder uit.
Sparen
NS Extra is ook een spaarprogramma. Deelnemers kunnen een extraatje krijgen als ze "een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode´´ afleggen. Hoeveel kilometers dat zijn, hoelang de periode is en wat het extraatje is, verschilt van deelnemer tot deelnemer. "Dat is ook een onderdeel van het experiment, we willen zien wat mensen waarderen´´, aldus de woordvoerder.
Persoonsgegevens
Om deze proef mogelijk te maken, geven de deelnemers inzicht in hun reisgegevens. NS belooft deze gegevens alleen voor NS Extra te gebruiken en niet voor andere doeleinden. Verder zegt het spoorbedrijf de informatie nooit met derden te delen. Wie NS geen inzicht wil geven in de reisgegevens kan op de gebruikelijke wijze geld terug vragen na een gemiste check-out. Deze reizigers kunnen echter geen e-mailalert ontvangen.
Aanmelden
De proef duurt vijf maanden. Daarna komt er misschien een vervolg. Dan krijgen reizigers mogelijk een persoonlijk advies als er problemen of werkzaamheden zijn op hun vaste route. Aanmelden kan uiterlijk tot 25 september, maar zodra er 10.000 testreizigers zijn gevonden sluit de aanmelding.
22 miljoen euro
Jaarlijks vergeten ov-reizigers 22 miljoen euro terug te vragen als ze vergeten uit te checken. De vervoerders hebben beloofd om dat geldin de reiziger te investeren. Daarom is het Kids Vrij abonnement gratis geworden. Daarnaast moet het makkelijker worden om geld terug te vragen. Daarvoor is eerder dit jaar uitcheckgemist.nl gelanceerd.
Vijf jaar later
Al in 2011 werd er in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin werd gesteld dat ov-bedrijven de extra inkomsten door vergeten uitchecks moesten investeren in beter ov. Toenmalig Tweede Kamerlid Ineke van Gent (tegenwordig regiodirecteur bij NS) maakte zich in mei 2010 al hard voor een mailservice voor vergeten uitchecks. Ook dat werd vastgelegd in een motie. Van Gent zette zich toen ook al in voor een spaarprogramma voor het openbaar vervoer.