fbpx

NS: Mogelijke spoorchaos voorkomen door aangepaste dienstregeling

16 jan 2013 14:32

Net als dinsdag rijden er ook vandaag – woensdag 16 januari – minder treinen. Ongeveer twintig procent van de treinen is preventief uit de dienstregeling gehaald. Daardoor is voorkomen dat het treinverkeer volledig is vastgelopen, stelt een woordvoerder.

Want zowel gisteren als vandaag waren er wel de nodige problemen. Vanochtend verliep het treinverkeer in Brabant door verschillende storingen moeizaam. Logistieke problemen konden daardoor niet helemaal voorkomen worden. Met name rond Den Bosch reden door problemen elders ook minder treinen.

Geen ontwrichting
Ondanks de logistieke problemen rond Den Bosch, lijkt NS gelijk te hebben: de aangepaste dienstregeling heeft redelijk gewerkt. Zowel dinsdag als woensdag is het treinverkeer ondanks vele storingen niet op landelijke schaal ontwricht en zijn er niet op landelijke schaal logistieke problemen ontstaan. Dat neemt niet weg dat veel reizigers op lokaal niveau veel hinder hebben gehad van de problemen. Echter, waar de spoorinfrastructuur werkte, bleef het treinverkeer in het algemeen werken (Den Bosch uitgezonderd).

Snel opgelost
Gisteren vielen diverse wissels uit door sneeuwval, vandaag zorgde vooral de strenge vorst voor problemen. Op meerdere plekken werd het -15, op een enkele plek aan de grond zelfs -20. "Dankzij extra storingsploegen van ProRail zijn de problemen die ontstonden relatief snel opgelost" zegt een woordvoerder van NS. Volgens hem speelt daarin ook mee dat er op het spoor door de aangepaste dienstregeling meer ruimte is om vertragingen op te vangen.

Veel vertragingen
Ondanks de aangepaste dienstregeling was overigens wel een groot aantal treinen vertraagd. Dinsdag reed 61,5 procent van alle treinen in Nederland op tijd (3-minutennorm). Veel treinreizigers vonden de kleine vertragingen in het algemeen wel aanvaardbaar.

Positief
Ook forens Ronald Schilp van de weblog dagboekspoorwegen.nl is tevreden over het verloop dinsdag. Hij had op de heen- en terugreis (Almere – Amsterdam) in beide gevallen ongeveer tien minuten vertraging. "Wanneer ik dat afzet tegen de reistijd met de auto in zowel de ochtend- als avondspits dan vind ik dat ik niet mag klagen." schrijft hij. 

Komende dagen
De vraag is wel hoe lang de aangepaste dienstregeling van kracht moet blijven. Daarover verschillen de meningen. De kans is echter erg groot dat we de komende tijd regelmatig te maken zullen krijgen met aangepaste treintijden. Of we dat nu leuk vinden of niet.