Nieuwe proef spoorboekloos rijden moet duidelijkheid geven
26 jun 2010 10:46
(Novum) – Eind dit jaar moet duidelijk zijn wat gaat gebeuren met het zogenoemde spoorboekloos rijden. In september vindt hiermee al een proef plaats op het traject Amsterdam-Eindhoven. Als dit project een succes is, dan kan het spoorboekloos rijden op dit traject binnen een aantal jaar worden ingevoerd, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zaterdag.
Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt in september vier weken lang in de spits elke tien minuten een trein. Het gaat hierbij om zes intercity´s en zes stoptreinen. Verder is er ruimte voor twee goederentreinen.
Geen reserves
Vorig jaar vond in de zomer ook al vijf dagen lang in de spits op dit traject een dergelijke proef plaats. "Het verschil is dat we nu gaan doen of we echt zo werken. We hebben dus geen extra personeel en materieel achter de hand, zoals we vorig jaar wel hadden", vertelt de woordvoerder.
Vorige proef
De proef vorig jaar is zeer goed verlopen. De punctualiteitcijfers waren hoger dan normaal en er deed zich geen verstoring voor. Uit reizigersonderzoek tijdens de proef bleek dat ruim 80% elke 10 minuten een trein een uitstekend idee vond. De proefweek vorig jaar viel deels tijdens de schoolvakantieperiode.
Tijd
Als de proef probleemloos verloopt, dan kan het spoorboekloos rijden al snel worden ingevoerd op het traject, zegt de woordvoerder. "Maar als er nog maatregelen moeten worden genomen, kost dat meer tijd."
Behalve naar de uitvoerbaarheid wordt bij een besluit ook gekeken of het rendabel is.
Trajecten
De bedoeling is dat het metrosysteem voor 2020 uiteindelijk op vier spoortrajecten wordt toegepast. Het gaat hierbij naast het traject Amsterdam-Eindhoven ook om de trajecten Arnhem-Utrecht-Schiphol, Schiphol- Almere-Lelystad en Breda-Rotterdam-Amsterdam. "Dat zijn de vier grootste trajecten waar het systeem kan worden toegepast", aldus de woordvoerder. Tot 202 wordt groeit de mobilitiet met gemiddeld 30 procent, het reizigersvervoer per trein zal naar verwachting zelfs 40 procent toenemen.
Amsterdam – Eindhoven
Dat eerste voor Amsterdam-Eindhoven is gekozen, komt omdat dit traject het meest geschikt is voor het systeem. "Daar rijden al veel treinen en het spoor kan het aan en hoeft niet te worden aangepast." Ook is er tussen Amsterdam en Eindhoven sprake van een aanzienlijke reizigersgroei.