Nieuwe maatregelen moeten punctualiteit Arnhem – Winterswijk verbeteren
27 mrt 2012 10:05
Op verzoek van ProRail is er door Roland Berger onafhankelijk onderzoek gedaan naar de probleemlijn Arnhem – Winterswijk. Al jaren zijn veel treinen vertraagd op de lijn en vallen er bovengemiddeld veel treinen uit. Volgens Roland Berger is een ruimere dienstregeling met meer materieel en betere beschikbaarheid van de infra de oplossing. Ook de bijsturing zou meer op de punctualiteit gericht moeten zijn.
De verkeersleiding gaat eerder kiezen om een rit te laten vervallen als de andere treinen daardoor wel op tijd kunnen blijven rijden. Ook moet een trein met vertraging niet meer doorrijden tot Arnhem, zodat ruimte op het spoor ontstaat.
Spoortraject
De kwetsbaarheid van het spoor komt onder meer doordat er veel overwegen en kruisingen in zitten. Van Zevenaar tot Winterswijk is bovendien sprake van enkelspoor, terwijl tussen Zevenaar en Arnhem de regionale trein het spoor moet delen met goederentreinen en de ICE. Daardoor is het spoor gevoelig voor vertragingen en ontstaat er snel een olievlek effect.
Arriva
De treindienst tussen Arnhem en Winterswijk had vorig jaar met een 6- de laagste waardering van alle regionale trajecten in Nederland. Prorail en Syntus hopen dat de maatregelen ervoor zorgen dat de spoorlijn op het niveau van andere trajecten komt. Per december neemt Arriva de spoorlijn over van Syntus. Arriva zal treinen inzetten (de Spurt) die sneller kunnen optrekken en zo vertragingen sneller kunnen inlopen.
Lange adem
Reizigers moeten wel ´een lange adem hebben´. De eerste resultaten worden pas in 2013 verwacht. Terwijl de problemen al jaren spelen. Zo reed in 2007 slechts 62 procent van de treinen op tijd. Dat was in 2011 toegenomen naar 88 procent. Dat percentage houd geen rekening met uitgevallen treinen. Zo viel in 2010 ook nog eens 5 procent van de treinen uit. Dat kwam toen vooral door een nieuw treinbeveiligingssysteem tussen Didam en Terborg. In 2011 is het aantal uitgevallen treinen weliswaar gehalveerd, maar nog steeds zijn dat meer opgeheven treinen als het landelijk gemiddelde. De nieuwe strategie zal daar waarschijnlijk geen verandering in brengen.
Doetinchem
Als de dienstregeling ruimter opgezet wordt, dan moet er ook gekeken worden hoeveel reizigers daardoor langer onderweg zijn. Dat zegt reizigersvereniging Voor Beter OV zegt in eeneerste reactie. De vereniging is er geen voorstander van om treinen sneller op te heffen om vertraging weg te werken. Voor Beter OV: "Bewust laten uitvallen van treinen om de punctualiteit van de overige treinen te maximaliseren is een oneigenlijke keuze. De beste manier om de punctualiteit te verbeteren, is meer reservematerieel en -personeel op handige plekken. Het station van Doetinchem zou dienen te worden uitgebreid met een extra spoor om een reservetrein te parkeren."