Minder geld voor regionaal spoor
23 sep 2015 14:57
Staatssecretaris Mansveld wil minder geld investeren in het regionale spoor, tot onvrede van de provincies en de ChristenUnie. Mansveld beloofde eerder juist te investeren in het regionale spoor, maar dat geld (167 miljoen euro) is nu overgeheveld naar het hoofdrailnet.
De ChristenUnie vreest dat de treinreiziger in de regio daarvan het dupe wordt. "Als er echt geen geld blijkt voor investeringen, raakt dat de reizigers van Groningen tot Gelderland en Overijssel tot Limburg keihard," aldus ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob.
- Terugblik toezegging (2014): Meer geld voor regionaal spoor.
Ook Arriva-topman Anne Hettinga is woest. "De regionale reiziger wordt opnieuw gepakt. Opnieuw omdat er de afgelopen jaren ook te weinig in het regiospoor is geïnvesteerd. Het is een dolk in de rug," aldus Heitinga tegenover De Gelderlander. De topman heeft een ander voorstel om de geldproblemen op te lossen. Hij pleit opnieuw voor het aanbesteden van elf regionale stoptreinen van NS. "Dat scheelt zo 50 miljoen euro," aldus Heitinga, die ook voorzitter is van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), het samenwerkingsverband van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.
Ook de provincie Gelderland ziet niets in het voornemen van Mansveld. Gedeputeerde Conny Bieze tegenover OV-Magazine: “We hebben anderhalf jaar gepraat. We hebben concrete plannen op tafel gelegd, uitvoerbaar en broodnodig. En nu blijkt er geen cent naar de toekomst van het regionaal spoor te gaan. Het geld dat er is, gaat naar lijnen van NS. De staatssecretaris meet met twee maten. Zo ontstaan A- en B-reizigers."
De herijking houdt verband met het tekort van ProRail op de meerjarenbegroting.