fbpx

Lage Landen Lijn Den Haag – Brussel gaat niet door

25 jun 2014 12:36

Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.

"Er is een gebrek aan interesse om in het belang van de reiziger en ook de schatkist vernieuwing toe te passen op het spoor binnen de mogelijkheden die er zijn. (..) Hoewel NS en de NMBS bij de zoektocht naar een vervoerder gelijke kansen hebben gehad om de samenwerking met Den Haag aan te gaan, hebben deze vervoerders daar geen positieve stappen in  ondernomen. We betreuren dat, maar hebben van meet af aan aangegeven ons niet afhankelijk van de zittende vervoerders te willen opstellen" schrijft Peter Smit aan de gemeenteraad.

Daarop ging Den Haag de samenwerking aan met Arriva. Arriva en Den Haag wilden tussen Den Haag en Brussel een snelle verbinding realiseren met nieuwe treinen en aantrekkelijke services. In de dienstregeling van Nederland en België bleek het echter lastig om een nieuwe snelle verbinding in te plannen. "En tel daarbij de hoge investering in rollend materieel op dat normaliter in 30 jaar wordt afgeschreven. Kortom: uitgaande van het door NS/NMBS aangeboden product is de businesscase van de Lage Landenlijn financieel niet rond te krijgen" schrijft de wethouder.

Den Haag had tientallen jaren lang een treinverbinding met Brussel. Die verdween in december 2012, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Na het floppen van de Fyra rijdt er inmiddels toch weer een NS-trein tussen Den Haag en Brussel.

Den Haag is sceptisch en kritisch over de herintroductie van de Benelux. Smit heeft het in zijn brief over een "veel slechtere aanbieding´´ en "een povere kwaliteit´´. Een rit naar Brussel duurt 20 minuten langer dan vroeger, schrijft hij.

(c) ANP / Treinreiziger.nl