fbpx

Kabinet: Fyra V250 voldoet niet

De hogesnelheidstrein Fyra voldoet niet aan de eisen. Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad. Het kabinet steunt daarmee NS bij het besluit om te stoppen met de Fyra. Wat het alternatief wordt van de Fyra, blijft voorlopig onduidelijk. NS krijgt tot 1 oktober om met een alternatief te komen.

Volgens Mansveld ziet het kabinet geen reden om af te wijken van de conclusie van het Nederlandse en Belgische spoorbedrijf dat de trein niet aan de eisen voldoet. Ze is druk in gesprek om ervoor te zorgen dat de vervangende intercity snel tien tot twaalf keer per dag gaat rijden in plaats van de huidige acht keer. Het is nog onduidelijk of en wanneer dat mogelijk wordt.

Tijd
NS krijgt tot 1 oktober de tijd om met een alternatief voor de verbinding naar België te komen, zei Mansveld. NS heeft nu het recht om over de hogesnelheidslijn te rijden, de zogeheten concessie. Op de vraag of het bedrijf dat recht mag behouden – en dus ook of er andere vervoerders op de lijn mogen gaan rijden – wilde de staatssecretaris niet vooruitlopen. "NS heeft nu de concessie´´, was alles wat ze daarover kwijt wilde.

120 miljoen
Mansveld kon ook op een aantal andere zaken niet ingaan. Zo stelde ze dat NS inmiddels 120 miljoen euro heeft betaald voor de treinen, maar dat nog niet bekend is of dat bedrag kan worden teruggehaald. Verder kon Mansveld niet zeggen of NS sterk staat in een eventuele rechtszaak. In februari gaf Meerstadt aan dat er ongeveer 100 miljoen betaald was voor de V250.

Geen contact Italië
Ook op het aanbod van producent AnsaldoBreda om de problemen alsnog op te lossen met NS, ging de bewindsvrouw niet in. Het is volgens haar aan NS om daar verder over te praten. Mansveld zei tenslotte nog dat ze geen contact heeft gehad met de Italiaanse autoriteiten. 

Volwaardig alternatief
Volgens vicepremier Lodewijk Asscher moet NS nu echt snel met een ´volwaardig alternatief´ komen voor de Fyra voor een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel. Doet SS dat niet, dan voldoen ze niet meer aan de ´concessie´ voor het uitbaten van de hogesnelheidslijn.

Voorwaarden
De voorstellen die NS voor 1 oktober bij het kabinet moet inleveren, moeten volgens Asscher aan drie voorwaarden voldoen: ze moeten goed zijn voor de reiziger, juridisch houdbaar zijn en de kosten voor de belastingbetaler zo veel mogelijk beperken. 
Asscher: "Ze hebben de concessie en krijgen de tijd en de kans voor een volwaardig alternatief. Maar dat moet snel en serieus gebeuren.´´ 

AnsaldoBreda
De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda kon vrijdag nog niet reageren op het besluit van Nederland om in navolging van België ook met de hogesnelheidstrein Fyra V250 te stoppen. Het bedrijf wacht nog op meer informatie, liet een woordvoerder weten.

Dipolomatieke stappen
Het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vrijdag gemeld diplomatieke stappen te zetten om de belangen van AnsaldoBreda te beschermen in het conflict met Nederland en België. Minister van Buitenlandse Zaken Emma Bonino heeft in een verklaring laten weten dat ze de Italiaanse ambasseurs in Brussel en Den Haag opdracht heeft gegeven om de belangen te bewaken en beschermen.

Economische zaken
Daarentegen liet het Italiaanse ministerie van Economische Zaken donderdag weten dat het zich niet zal bemoeien met de problemen die zijn ontstaan. "We volgen de zaak op de voet, maar dit is iets tussen het bedrijf AnsaldoBreda en de spoorwegen van Nederland en België´´, zei een woordvoerder.

Stekker
NS besloot maandag de stekker uit de Fyra V250 te trekken. Dat noemde Mansveld toen al verstandig. Ze wilde nog wel meer uitleg van NS. Ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) had als enig aandeelhouder om meer informatie gevraagd. Mansveld noemde de situatie die is ontstaan "uitermate vervelend, vooral voor de reiziger.´´

(c) ANP / Treinreiziger.nl