Jaaroverzicht spoornieuws 2012
31 dec 2012 19:08
In 2012 is er weer veel gebeurd. Zo overleed voor het eerst in bijna twintig jaar een treinreiziger bij een treinongeluk, waren er opnieuw winterproblemen en werden interne regels bij GVB genegeerd. Maar er was ook positiever nieuws: de Hanzelijn werd geopend, er gingen meer treinen rijden en NS-directielid Merel van Vroonhoven werd benoemd tot topvrouw van het jaar. Treinreiziger.nl heeft het belangrijkste én opmerkelijkste spoorwegnieuws op een rij gezet.
Januari:
- De NS, maar ook de SBB en ÖBB maken bekend dat in 2011 een recordaantal treinen op tijd reed.
- NS meldt dat een proef met eigen bussen een succes is, maar desondanks vervroegd is gestopt.
- De grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis – 50 jaar geleden – met 93 doden en 52 gewonden wordt herdacht.
- Google en 9292 maken bekend te gaan samenwerken, reisadvies van 9292 wordt in de toekomst in Google Maps verwerkt.
Februari:
- De winter slaat toch weer toe. Op vrijdag 3 februari wordt halsoverkop een aangepaste dienstregeling ingevoerd, toch ontstaan er heel veel problemen en is de website van NS moeilijk bereikbaar. Vanuit reizigersorganisaties, maar ook van de politiek is er veel kritiek op NS en ProRail. Ook zaterdag 4 februari zijn er weer veel problemen. De spoorsector is geschokken en besluit vervolgens tot 14 februari de treindienst aan te passen. In totaal worden er 7.000 treinen opgeheven. Een radio-interview met NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen zorgt voor discussie, omdat ze een vraag over excuses ontwijkt. ProRail biedt even later wel excuses aan. In de media is er veel aandacht voor de Zwitserse sneeuwaanpak. Door de problemen krijgt NS veel claims te verwerken van boze reizigers.
- Winterleed is er ook in het buitenland. Zo staat een trein in Montenegro 60 uur vast.
- Een gloednieuwe Stadler FLIRT verongelukt in Noorwegen tijdens een testrit.
- Een motie om de toeslag in de Fyra af te schaffen haalt het niet.
- Gelukkig ook positiever nieuws: de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (interne werknaam Dubbeldekker Zone – DDZ) wordt gepresenteerd.
- Het bedrijf achter de OV-chipkaart (TLS) moet op de schop, zo vinden de aandeelhouders. Die willen ook hun geld terug van TLS.
Maart:
- Op 6 maart hebben Thalys en Eurostar een rampendag. Alles gaat mis. Tal van reizigers lopen tien uur vertraging op. Een Nederlandse bakker brengt zelfs 20 uur door in de trein voor een retourtje Parijs.
- De Interne winterevaluatie van NS lekt via de Volkskrant uit.
- Presentatie jaarcijfers NS: Reizigersgroei zorgt voor hogere winst.
- ProRail meldt dat 25 kleine stations een opknapbeurt krijgen.
- Op 22 maart ligt ´s ochtends het treinverkeer rond Amsterdam en Schiphol plat. Later wordt bekend dat het back-upsysteem van ProRail niet werkte.
- NS is slecht bereikbaar voor buitenlanders, blijkt uit een inventarisatie van Treinreiziger.nl. In april opent NS een telefoonnummer zodat mensen met een buitenlands nummer de NS Klantenservice kunnen bellen.
- De wereldberoemde Zwitserse Bernina-spoorlijn wordt in Google Streetview opgenomen.
- RET wint ook de concessie voor de Rotterdamse streekbussen.
April:
- Reizigers zijn het minst tevreden over GVB, blijkt uit de OV-Klantenbarometer.
- Arriva wint in Zweden een busconcessie, mede dankzij Nederlandse bussen.
- In Italië start het nieuwe spoorbedrijf NTV tussen Milaan en Rome met hogesnelheidstreinen. Het bedrijf neemt het op tegen de FS (de italiaanse spoorwegen), die al op dit traject rijden met snelle treinen.
- Op 21 april botsten twee treinen bij Amsterdam op elkaar. Eén vrouw overlijdt later aan haar verwondingen. Al snel wordt duidelijk dat de machinist van de Sprinter door een rood sein reed. En dat de treinen door werkzaamheden over andere sporen reden dan gebruikelijk. Slachtoffers kunnen krijgen kosteloos slachtofferhulp aangeboden. Door het ongeluk ontstaat er discussie over de spoorwegveiligheid. FNV dreigt met acties. Een halve week later is er in Utrecht een bijna-aanrijding.
- De TGV-dienst Marseille – Frankfurt gaat van start.
Mei:
- CJP: Tienertoer keert in een vernieuwde formule definitief terug.
- Syntus is in geldproblemen, zo weet de NOS.
- Relatief weinig forensen gebruiken de trein, meldt het CBS.
- De Eerste Kamer verwerpt wet verplichte OV-aanbesteding in grote steden.
- De superbus van Wubbo Ockels mag de weg op.
- Eurostar heeft ambities, en wil in de toekomst vanuit Londen ook naar Amsterdam, Marseille, Geneve en Frankfurt gaan rijden.
- De laatste gewonden van het treinongeluk bij Amsterdam mogen op 22 mei – een maand na het ongeval – naar huis. NS meldt ook valse claims over het treinongeluk te hebben gekregen.
- Amsterdam presenteert een ambitieus plan voor beter openbaar vervoer.
- Het plan voor de spoorlijn Groningen – Heerenveen gaat niet door.
Juni
- Interne regels worden bij GVB genegereed, twee directieleden moeten onvrijwillig het werk neerleggen maar mogen wel bij GVB blijven werken. Ook meerdere commissarissen treden bij het bedrijf af. In maart meldde De Telegraaf al de nodige mistanden bij de Amsterdamse vervoerder.
- Minister: bijsturing NS was het probleem bij de winterproblemen. Die analyse maakte Treinreiziger.nl al in februari.
- Kabinet maakt op 8 juni bekend alsnog te gaan investeren in ERTMS, daardoor moet het spoorvervoer in Nederland op termijn veiliger worden.
- In België wordt de Diabolospoorlijn geopend waardoor Brussel Airport beter bereikbaar wordt.
- ProRail meldt samen met wetenschappers spoorvertraging te gaan onderzoeken.
- De SNCF lanceert een plan voor speciale budget-TGV´s.
Juli
- Arriva maakt bekend dat alle treinen begin 2013 wifi zullen hebben.
- Na het succes van iDTGV start de SNCF nu ook met IDBUS, onder andere vanuit Amsterdam naar Parijs.
- De minister krijgt op 13 juli het advies om vier stoptreinen te decentraliceren.
- NS gaat onderzoek naar eigen prestaties verbeteren, meldt het spoorbedrijf naar aanleiding van een kritische reportage van RTL Nieuws.
Augustus
- Het goederenvervoer blijkt de eerste maanden van 2012 met 10% te dalen, meldt KNV.
- NS, Veolia en Syntus starten op 21 augustus een proef spitsmijden.
- De provincie Groningen maakt bekend dat vanaf 2016 Arriva naar de Eemshaven kan gaan rijden, de financiering is rond.
- In Parijs laat iemand een koffer met 27.000 euro in de trein staan. Via de politie krijgt hij de koffer terug.
September:
- De Groningse Regiotram gaat niet door, zo wordt eind september duidelijk. Dit zorgt in de Noordelijke stad voor een bestuurlijke crisis.
- Zwitserland wordt vaak als voorbeeldland gezien, en terecht blijkt uit de Railperformance Index.
- Het gebeurde dit jaar meedere keren, even geen treinen rond Schiphol door een brandmelding in de tunnel. Ook op 10 en 11 september was het weer raak. In november kondigt ProRail uiteindelijk een onafhankelijk onderzoek aan.
- Positiever nieuws was er ook: Merel van Vroonhoven, directielid bij NS, wordt eind september bekroond tot topvrouw van het jaar. Ander positief nieuws: alle Sprinters krijgen in de toekomst weer een toilet.
- Ook werd eind septemer duidelijk dat NS een belang van 49 procent wil gaan nemen in de Haagse stadsvervoerder HTM. GVB heeft ook wel interesse in zo´n deal.
Oktober:
- In oktober krijgt NS toestemming van de NMa om per november alle reisinformatie te gaan verzorgen.
- Opmerkelijk: een Britse minister wordt betrapt op zwartrijden en wil aanvankelijk niet betalen. Ander opmerkelijk nieuws: in Zevenaar wordt een met geld beplakte man uit de trein gehaald.
- De NS Android App krijgt in oktober een drukte-indicator.
- De gratis studentenkaart wordt in de toekomst een kortingskaart, blijkt uit het regeerakkoord.
November:
- NS start begin november in samenwerking met TomTom met filewissel.nl
- In de Schotse media wordt duidelijk dat NS-dochter Abellio wil meedingen naar de Schotse spoorconcessie.
- Ingrid Thijssen doet op 3 november een oproep aan reizigers om conducteurs te helpen bij geweld.
- Het reisadvies via de kaartautomaat wordt in november gekozen tot het beste idee van de Spoorprijs 2012, een initiatief van Treinreiziger.nl.
- Volgens de Volkskrant maken spooraannemers zich zorgen over het spooronderhoud van ProRail. Er lekt ook een brandbrief van Strukton uit.
December:
- De Hanzelijn wordt op 6 december door koningin Beatrix geopend. Eerder was de lijn al door een ICE getest met 200 km/h. De ambitie om die snelheid te benutten ontbreekt echter. Op 8 december maken 45.000 geïntresseerden kennis met de Hanzelijn.
- Een dag later gaat de nieuwe dienstregeling van start, en gaan er structureel treinen rijden over de Hanzelijn. Ook gaan er meer treinen rijden naar Zuid-Limburg. De nieuwe treintijden van de belangrijkste intercity´s verschijnen dankzij het Minispoorboekje van Rover en Treinreiziger.nl weer op papier.
- Per 9 december start ook de Fyra Amsterdam – Brussel, maar die start loopt allerminst soepel. Dag in dag uit worden er problemen gemeld. Binnen een week besluiten NS en NMBS tegemoet te komen aan de kritiek en een tarief te introduceren zonder reserveringsplicht (Fyra Jump-on). Zie ook: 2012: het jaar van de Fyra.
- Ook bij de gewone trein zijn er sinds de nieuwe dienstregeling de nodige problemen. Bij een meldpunt voor personeel en bij Rover komen meer dan 2.000 klachten binnen. Ook zijn er meer treinen te laat dan gebruikelijk. NS pakt de signalen op, en verlengt treinen. Ook Arriva pakt de opstartproblemen van de nieuwe dienstregeling aan.
- De onderzoeksraad voor Veiligheid presenteert het rapport over de treinramp van 21 april en heeft harde kritiek. De inspectie (ILT) besluit vervolgens NS en ProRail onder verscherpt toezicht te stellen.
- NS maakt in december ook haar groene ambitie duidelijk: het bedrijf wil in de toekomst naar 100 procent groene stroom.