Fyra drukt NS eenmalig in rode cijfers
De Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken terug op een financieel zwaar jaar. De spoorvervoerder leed vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro, vooral door forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen. NS maakte de jaarcijfers vrijdag bekend.
- Interview met NS-topman Timo Huges: Gemiddeld goed is niet goed genoeg
In 2012 noteerde het spoorbedrijf nog een winst van 263 miljoen door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met 4,6 miljard op hetzelfde niveau als in 2012. De kosten namen echter toe, onder andere op het gebied van infraheffingen. Het spoorbedrijf betaalde in 2012 nog 551 miljoen aan infravergoeding. In 2013 is dat gestegen naar 638 miljoen, waarvan 358 miljoen naar spoorbeheerder ProRail gaat. De overige miljoenen gaan naar het buitenland, waar NS met dochter Abellio actief is.
Dat NS in de rode cijfers is gekomen komt vooral door afschrijvingen op de Fyra V250. In 2013 werd er 125 miljoen euro op de buiten gebruik staande Fya´s. Afhankelijk van het verloop van de juridische procedures met leverancier AnsaldoBreda kan hier de komende jaren nog maximaal 175 miljoen aan afschrijvingen bijkomen. Toch verwacht NS de komende jaren weer winst te zullen maken. Het bedrijf wijst erop dat dit de eerste keer is in tien jaar dat er verliest wordt gemaakt.
Omdat in 2012 en 2013 niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig gehaald werden, zegt NS nog een boete te verwachten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Verder is NS eerder al een programma gestart dat diensten als ICT, financiën en inkoop slagvaardiger en efficiënter maakt en tot een besparing van jaarlijks 100 miljoen euro moet leiden.