fbpx

Exploitant Fyra maakt 130 miljoen verlies in 2011

12 feb 2013 1:10

High Speed Alliance (HSA) – de exploitant van de Fyra – heeft in 2011 een netto verlies geleden van honderddertig miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers (zie PDF) die Treinreiziger.nl heeft opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. NS – die voor 90 procent eigenaar is van HSA – staat garant voor het bedrijf.

De verliezen voor de hogesnelheidslijn zijn niet nieuw, het bedrijf maakt sinds de start uitsluitend verlies. Zo kwam het netto resultaat in 2009 zelfs uit op een verlies van 151 miljoen euro. In 2001 won de alliantie van KLM en NS de aanbesteding voor de hogesnelheidslijn en beloofde jaarlijks 150 miljoen euro te betalen voor de concessie. Dat bedrag valt echter onmogelijk terug te verdienen, waardoor er in 2011 een faillissement dreigde.

Faillissement afgewenteld
Dat fallissement werd eind 2011 afgewenteld doordat NS zich garant stelde voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. In ruil daarvoor heeft de staat besloten de hogesnelheidslijn vanaf 2015 bij de concessie van het normale spoor te voegen en hoeft NS minder te betalen. Doordat NS minder hoeft te betalen, loopt de staat tot maximaal 1 miljard euro mis.

Extra kosten
In 2013 had HSA door de introductie van de nieuwe Fyra-treinstellen meer omzet moeten gaan genereren. Echter doordat alle nieuwe Fyra-treinstellen nu aan de kant staan, heeft het bedrijf alleen maar te maken met extra kosten. De Belgische spoorwegen, waarmee samen de internationale Fyra´s mee worden geëxploiteerd, maakten vrijdag bekend enkele miljoenen extra kosten te maken door de problematische introductie van de Fyra.

KLM
Behalve NS is ook KLM voor tien procent eigenaar van HSA. Treinreiziger.nl vroeg KLM wat de verliezen voor de luchtvaartmaatschappij betekenen. Het bedrijf wil daarover echter geen uitspraken doen. KLM bracht in 2001 samen met NS een bod uit op de hogesnelheidslijn, omdat de luchtvaartmaatschappij gelooft in de transitie tussen Air en Rail. "Het biedt een mogelijkheid om kortere routes te vervangen van Air naar Rail" stelt een woordvoerder van KLM.

Geen transitie
Van die transitie is echter tot nu toe weinig terechtgekomen. "Op dit moment vliegen wij nog tussen Amsterdam en Brussel. Als de transitie van Air naar Rail dan een feit is, is de luchtverbinding niet langer noodzakelijk" vervolgt de woordvoerder. Meer dan dat wil de luchtvervoerder over de deelname in HSA niet kwijt. Onduidelijk is in hoeverre KLM betrokken was bij de ontwikkeling van de business case van de hogesnelheidslijn, of dat daarbij werd vertrouwd op de kennis van NS.