fbpx

Eerste nieuwe Traxx locomotief in NS-huisstijl in Nederland

De eerste nieuwe Traxx locomotief die NS heeft gekocht vanwege het Fyra drama is in Nederland. De nieuwe locomotieven zullen vanaf december in de reizigersdienst worden ingezet. De treinen zijn bedoeld voor de Intercity direct Amsterdam – Breda. De nieuwe locomotieven zijn gespoten in de NS-huisstijl.

De eerste nieuwe locomotief werd gisteren afgeleverd en heeft vandaag al testritten gemaakt. De trein kan maximaal 160 kilometer per uur en zijn vorig jaar besteld bij de Bombardier. In totaal bouwt de treinfabrikant 19 locomotieven voor NS. Bombardier kreeg de opdracht van NS zonder aanbestedingsprocedure gegund, vanwege de ´dwingende spoed´. 

De treinen die nu over de hogesnelheidslijn rijden zijn van hetzelfde type maar rijden in de oude Fyra-huisstijl. Bovendien zijn die treinen niet van NS zelf, maar worden ze geleased. Dat geldt ook voor de Traxx locomotieven die trein naar Brussel trekken.

De Traxx locomotieven dienen als tijdelijk alternatief voor de Fyra. In 2020 krijgt NS nieuw intercity materieel dat de falende hogesnelheidstrein definitief moet vervangen. Die treinen krijgen een maximum snelheid van 200 kilometer per uur.

De levering van Bombardier verloopt heel wat soepeler dan bij de Fyra. AnsaldoBreda deed er acht jaar over om de treinen te leveren. Vervolgens werden de treinen binnen 40 dagen na de introductie weer uit de dienstregeling gehaald, omdat de trein bij winterweer een bodemplaat had verloren. 

Foto 1 en 3: (c) Willem vander Houven. Foto 2: (c) Pim Heeman. Foto 4: (c) Cornelius Koelewijn

Foto Rob Dammers

Woudenberg NS 186 001 met testtrein

Foto Cornelius Koelewijn

0 0 stemmen
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jan
7 jaren geleden

Zag hem gisteren rijden in vol ornaat weet niet hoeveel wagons er tussen waren Maar het was een pracht gezicht loc er voor en er een achter. Kon er geen foto van maken was op weg naar Vlissingen toen hij voor bij kwam