fbpx

Echt winterhard spoor bestaat niet

20 jan 2011 20:08

Problemen op het spoor als gevolg van winterweer zullen zich altijd blijven voordoen. Dat zei Hendrik Abma, directeur van de vereniging van Europese spoorinfrastructuurbeheerders (EIM), donderdag in een hoorzitting in de Tweede Kamer over de winterproblemen op het spoor

Hij wees er op dat ook in andere omliggende landen het spoorverkeer niet vlekkeloos verliep. "In heel Europa was het algemene beeld: problemen door het winterweer. Overal in Europa waren er bevroren wissels, kapot materieel en uitvallende treinen. Een echt winterhard spoor bestaat niet”, hield Abma de kamerleden voor. Ook Prorail topman Bert Klerk wees de kamerleden erop dat een "compleet winterhard spoor niet bestaat". 

Veolia en Arriva hielden tijdens de hoorzitting de kamerleden voor dat zij zowel dit jaar als vorig jaar naar eigen zeggen nauwelijks problemen hebben gehad. „Onze treinen zijn net sint-bernardshonden. Ze houden van sneeuw en ze houden er ook van om mensen te helpen”, aldus Frank van Setten, directeur spoor bij Veolia. Zowel Veolia als Arriva hebben treinen van het Zwitserse bedrijf Stadler. De bedrijven opperde om delen van het spoor aan te besteden. Volgens hen kan daardoor de kwaliteit van het spoor verbeteren.

Op de vraag of de complexiteit van het hoofdrailnet te vergelijken is met het regionale spoor, gaven de beide bedrijven aan dat naar hun inzicht ook het regionale spoor complex is. "Wij rijden op een stukje enkelvoudig spoor vier treinen per uur" reageerde Setten.

Foto: een trein van Veolia door de sneeuw