fbpx

Den Haag vraagt capaciteit bij ProRail voor intercity Brussel

16 jan 2013 18:35

De Gemeente Den Haag heeft alvast ruimte op het spoor gereserveerd voor een alternatieve intercityverbinding naar Brussel. De gemeente heeft daarover contact gehad met spoorbeheerder ProRail, zegt een woordvoerder woensdag.

De spoorvervoerders zijn nu al bezig met de dienstregeling 2014 op te stellen. Die wordt op 8 december 2013 van kracht. Of er vanaf die datum daadwerkelijk een intercity Den Haag – Brussel gaat rijden is nog onbekend. Het is een erg korte periode om een nieuwe treindienst op poten te zetten.

De hofstad onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een nieuwe rechtstreekse treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Door de opheffing van de oude Beneluxtrein en de invoering van de Fyra, die niet in Den Haag stopt, zouden sinds vorige maand vooral dagelijkse pendelaars gedupeerd zijn. Zij moeten nu vaker overstappen en zijn duurder uit.

Den Haag heeft nu een bv opgericht die de verbinding mogelijk moet maken. De gemeente is nog op zoek naar een vervoerder. Zes tot zeven bedrijven zijn uitgenodigd voor een gesprek. De bv zou moeten worden overgenomen door het spoorbedrijf dat de verbinding gaat verzorgen.

De trein zou na Den Haag Centraal moeten stoppen in Den Haag HS, Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen-Centraal en Mechelen. Ook is een goede overstap op de treinen van en naar Leiden en Zoetermeer een voorwaarde. Den Haag verwacht eind maart meer duidelijkheid te hebben over de mogelijke komst van een alternatieve lijn.