Bus en tram in heel Nederland fors duurder geworden
05 aug 2013 19:31
In vrijwel heel Nederland zijn de tarieven voor de bus en tram de afgelopen jaren fors hoger geworden. Met name in Noord-Holland en Den Haag zijn de tarieven per kilometer hard gestegen (tot +38,1%). Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.
- Handig: overzicht van alle Nederlandse ov-chipkaartabonnementen
- Zie ook: Haaglanden: tarieven minder hard gestegen
In 2011 werd de strippenkaart afgeschaft en vrijwel overal vervangen door de OV-chipkaart. Sindsdien mogen regio’s zelf een prijs per kilometer bepalen. Daardoor zijn er rare prijsverschillen ontstaan. Een ritje met de stadsbus in Leeuwarden kost bijvoorbeeld minder dan tien cent per kilometer, terwijl de bus in Zuid-Holland 16 cent per kilometer kost.
Nijmegen – Uden
Helemaal raar wordt het in de regio Nijmegen, waar op één lijn (richting Uden) twee verschillende vervoerders rijden met twee verschillende tarieven. Daardoor kost een ritje Nijmegen – Uden het ene half uur € 4,92 en het andere half uur € 5,07. Op de lijn rijden twee vervoerders omdat twee regio’s voor de bus verantwoordelijk zijn.
Overal duurder
In vrijwel iedere regio zijn de kilometertarieven sinds 2011 met acht procent of meer gestegen. De bussen in de regio Utrecht (+4%) en streekbussen in de regio Almere (-4,8%) vormen een uitzondering. Behalve per kilometer, betaalt de reiziger daar bovenop ook nog een opstaptarief dat in heel Nederland hetzelfde is. Ook dit tarief is in twee jaar tijd aanzienlijk hoger geworden (+8,9%). Als de kilometerprijs meer dan dat percentage stijgt, wordt de prijsstijging per reis wel afgeremd door de lagere prijsstijging van het opstaptarief.
Bezuinigingen
Volgens Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman wordt de prijsstijging in sommige regio’s mede verklaard door bezuinigingen. “Overheden dienen te bezuinigen en willen in een aantal gevallen geen teruggang in het voorzieningenniveau. Dit betekent dat de vervoerders de verschillen dienen te compenseren door een prijsstijging voor de reiziger door te voeren” zegt Beltman.
Geldkraan dicht
Maatschappij Voor Beter OV legt de schuld voor de hoge tarieven in Den Haag. “De tarieven zijn schandelijk gestegen doordat provincies en stadsregio’s minder geld krijgen uit Den Haag. Het is niet te geloven dat Haagse politici altijd roepen dat de reiziger centraal staat, maar ondertussen hebben ze wel de geldkraan voor het openbaar vervoer dicht gedraaid.”
Vervoerders ook schuldig
Reizigersorganisatie Rover vindt het te eenvoudig om de schuld volledig bij politiek Den Haag te leggen. “Vervoerders hebben hier wel degelijk een eigen keuze gemaakt en niet zelden met eurotekens in hun ogen” zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. Ze wijst erop dat gemiste inkomsten door weglopende reizigers nu worden verhaald op de overgebleven reizigers. Daarnaast wordt de stijgende dieselprijs aan reizigers doorberekend. “Maar als de dieselprijs daalt, dan ziet de reiziger daar niets van. Daardoor gaat de prijs voor de OV-reiziger al jarenlang maar één kant op: omhoog.”
Vaste klanten
Voor vaste klanten die zowel met de trein als met overig openbaar vervoer reizen hebben de laatste jaren de tarieven voor de bus en tram nog harder zien stijgen. Dat komt doordat deze groep reizigers in het verleden bij een treinabonnement extra voordelig een busabonnement kon afsluiten. Dat voordeel is in 2012 weggevallen. Ook voordelige OV-dagkaarten zijn met de komst van de OV-chipkaart afgeschaft.
Nieuwe abonnementen
Daar staat tegenover dat de invoering van de OV-chipkaart ook nieuwe abonnementen heeft opgeleverd. Maar ook die zijn vaak relatief duur. Wie bijvoorbeeld een jaar lang twintig procent korting wil in alle bussen en trams in Nederland, betaalt 165 euro. Ter vergelijking: treinreizigers kunnen voor 50 euro al veertig procent korting krijgen. Die korting is echter niet in de spits geldig.
Strippenkaart
Overigens stegen de OV-tarieven ook voor de invoering van de ov-chipkaart al erg hard. Zo werd de strippenkaart tussen 2002 en 2011 ruim 30 procent duurder, terwijl de inflatie die periode neerkwam op 20 procent. Volgens Connexxion komt dat mede omdat de service en kwaliteit zijn verbeterd. “We bieden nu bijvoorbeeld nu ook apps, actuele reisinformatie en in sommige regio’s wifi. Dat boden we tien jaar geleden allemaal nog niet” verklaart Beltman.
Reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt dat echter geen reden om de tarieven te veranderen. “Reisinformatie behoort tot de core business van een vervoerder. De samenleving verandert, en dus ook de manier waarop wij reisinformatie willen. Dat mag geen reden zijn om dan de prijzen te verhogen” reageert voorman Rikus Spithorst.
Tarieven per regio in euro´s. Prijsstijging in procenten. De laatste kolom toont de stijging voor de laatste twee jaar.