fbpx
Archief

Bemiddelingspoging in schoonmaakconflict rond vieze treinen

05 mei 2014 14:31

Wellicht zijn de vieze treinen binnenkort verleden tijd. De werkgevers in de schoonmaak zijn bereid om met de vakbonden te praten over het aanstellen van een bemiddelaar om de onderhandelingen over een nieuwe cao vlot te trekken. Dat zei Hans Simons, voorzitter van Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB), maandag.

De branche wordt al sinds half maart geteisterd door stakingen. Onder meer de treinen van NS worden hierdoor minder schoongemaakt. Ook andere vervoersbedrijven en Schiphol ondervinden hinder. In een "ultieme poging´´ hebben de schoonmaakbedrijven de bonden nu een uitnodiging gestuurd voor een verkennend gesprek op vrijdag om te kijken of het stilliggende cao-overleg heropend kan worden.

Werkgeversvoorman Simons, voorheen onder meer PvdA-staatssecretaris van Volksgezondheid (1989-1994), is ervan overtuigd dat een nieuwe cao voor het grijpen ligt. Vorige week reageerde OSB nog negatief op voorstellen van NS om een bemiddelaar aan te stellen, omdat dat "onnodig´´ zou zijn. Volgens Simons is die stellingname wellicht verkeerd begrepen. "We hebben geen heilige principes. We zijn heel pragmatisch.´´

Grootse obstakel blijft het ziekteverzuimdossier. Vakbond FNV vindt dat de werkgevers zieke werknemers ´straffen´ door hen onvoldoende door te betalen in geval van ziekte. Simons stelt nu dat hij over alle mogelijke oplossingen wil praten, "zo lang er maar voldoende prikkels komen om het ziekteverzuim bij bedrijven blijvend omlaag te brengen.´´

FNV-bestuurder Ron Meyer zegt de uitnodiging van OSB nog niet binnen te hebben, "maar dat laat onverlet dat wij iedere verkenning verwelkomen". CNV gaat in ieder geval op het voorstel in, zegt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. De bond doet niet mee aan de stakingen van FNV en wil de onderhandelingen al langer heropenen. De eisen van CNV zijn ook iets anders dan die van hun collega´s bij FNV. CNV neemt genoegen met wat minder loonsverhoging en streeft ernaar dat schoonmakers iets meer uren kunnen werken. "Als je 12 uur in de week kan werken in plaats van 10 uur, dan betekent dat ook meer salaris´´, aldus Kampherbeek.

Door de staking in de schoonmaaksector rijden treinen al weken vies rond. Sommige treinen zijn zo vies dat NS ze uit de dienstregeling heeft moeten halen. Kantoorpersoneel van NS heeft op vrijwillige basis al een aantal keren treinen schoongemaakt.

Zaterdagavond werd de staking even onderbroken om het station van Amsterdam Centraal schoon te maken. Als teken van respect werd Amsterdam Centraal schoongemaakt voor de Dodenherdenking van zondagavond. Ook was er zondagmiddag op perron 2 een herdenking voor in de Tweede Wereldoorlog omgekomen burgerslachtoffers en verzetsmensen, waar volgens de woordvoerder "veel oude mensen´´ op af komen. "Ook voor hen willen we het netjes maken. We vegen ook de trappen, zodat ze niet uitglijden.´´ Maar na de korte onderbreking in Amsterdam zijn de acties nu weer hervat.

(c) Treinreiziger.nl / ANP