Belgische spoorwegen: zeer veel problemen bij Fyra V250
31 mei 2013 16:43
Vier maanden nadat de hogesnelheidstrein Fyra uit de dienst werd genomen, blijkt uit grondig onderzoek dat het ontwerp van de V250-trein fundamentele lacunes vertoont met mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid. Ook de kwaliteitsbewaking van de bouw van de trein is ontoereikend. De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben daarom besloten om de drie bestelde Fyra V250 treinstellen te annuleren.
Topman Marc Descheemaecker noemt tijdens een persconferentie een waslijst aan problemen op. Bijvoorbeeld met het remsysteem, de bodemplaten en de deuren. De trein heeft verder batterijen onder de trein, die meerdere keren (zonder reizigers) hebben vlamgevat. Ook hebben de treinen al last van roestvorming.
Veiligheid
De problemen zijn zo talrijk dat dit niet alleen invloed heeft op de betrouwbaarheid. "Ook de veiligheid van de trein komt daardoor in het gedrang" zegt de NMBS-topman. Als voorbeeld noemt hij de roestvorming, daardoor kunnen de assen abreken. Ook de batterijen die vlam kunnen vatten zijn een risico. Helemaal omdat die zich onder de reizigers zich bevinden.
24 maanden
Een volledige revisie om alle problemen op te lossen zou 17 tot 24 maanden vergen. Maar de Belgische spoorwegen willen dat traject niet in gaan. "Bij de betrouwbaarheid van de leverancier AnsaldoBreda kunnen we ook heel wat vragen stellen. Zo zouden immers de treinen al in 2007 geleverd worden." Daarnaast baart ook de financiële situatie van AnsaldoBreda zorgen, wat gevolgen kan hebben voor de garantieregeling. "Daarom hebben wij besloten om onze bestelling te annuleren."
Onopgeloste problemen
Volgens de topman is ieder treinstel anders. "Iedere technicus is op een andere manier te werk gegaan. Daardoor is iedere trein anders. Dat maakt het onderhoud aan deze treinen ook moeilijker." De Descheemaecker ziet 27 belangrijke problemen bij de Fyra. "Bij zeven van deze problemen weten we de oorzaak en bij slechts één probleem weten we nu na vier maanden een oplossing."
Meer intercity´s
Om het reizigersleed te verzachten moet de Fyra-vervangende intercity Den Haag – Brussel per september/oktober vaker gaan rijden: niet 8x per dag, maar 10x per dag. In december moet de frequentie dan verder omhoog naar 12x per dag. Maar dat is nog altijd minder dan de beloofde frequentie van 16 treinen per dag.
Meer Thalys-treinen
NMBS heeft aan Thalys gevraagd om meer treinen in te zetten. Die rijdt juist dit jaar minder vaak, vanwege een eerder uitgevoerd onderhoudsprogramma. Thalys-woordvoerster Patricia Baars bevestigt dat de Thalys mogelijk vaker gaat rijden. "De NMBS heeft ons gevraagd of we de frequentie kunnen ophogen van 10 naar 12 treinen per dag per richting. We onderzoeken nu of dit per december mogelijk is".
Mogelijk ook Eurostar-treinen
Ook wordt mogelijk Eurostar op termijn een alternatief voor de uitgevallen Fyra. NMBS pleit als aandeelhouder van Eurostar namelijk voor het inleggen van een verbinding Londen – Brussel – Amsterdam vanaf 2016 (twee keer per dag). Ook de Duitse spoorwegen willen vanaf medio 2016 treinen laten rijden tussen Amsterdam en Londen.
Positief
Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus zijn positief over het feit dat de Belgen hebben besloten de gewraakte Fyra niet meer in te zetten. "Dat nu definitief wordt gekozen voor een gecombineerd aanbod van een gewone intercity plus een versterking van de Thalys is voor reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover een grote stap vooruit´´, lieten beide organisaties vrijdag weten.
Nog geen besluit bij NS
NS ziet overigens nog geen reden om nu al een besluit te nemen over de Fyra. Dat doet het Nederlandse spoorbedrijf komende maand. NS zal de beslissing vervolgens als eerste delen met de staatssecretaris. Tevens presenteert NS in juni, in overleg met het ministerie, een plan voor de treinverbindingen Nederland – België.