Aantal Mobiel Tickets verdubbeld
23 mrt 2017 19:24
Steeds meer treinreizigers ontdekken het mobiele ticket. Inmiddels gaat het om 40.000 tickets per maand, ofwel ruim 1300 per dag. Dat is een verdubbeling ten op zichten van vorig jaar.
In juni werd het mobiel ticket geïntroduceerd. In het jaarverslag van 2016 spreekt NS nog over gemiddeld 626 mobiele tickets per dag. Dat aantal is inmiddels dus meer dan verdubbeld. De kans is groot dat het mobiel ticket nog succesvoller wordt, nu nog zijn alleen voltarief tickets beschikbaar als mobiel ticket. Goedkope treinkaartjes moeten nu nog altijd worden uitgeprint (of worden geleverd op een wegwerp chipkaart). Alleen in februari was bij wijze van proef ook het HEMA treinkaartje als mobiel ticket beschikbaar. NS noemde het mobiele ticket toen al een succes.
NS zegt nu dat het spoorbedrijf ruim 100.000 e-tickets per maand verkoopt, waarvan 40% een mobiel ticket is. Door het mobiele ticket is het e-ticket kennelijk populairder geworden. In 2016 ging het gemiddeld nog om zo’n 75.000 e-tickets per maand. NS verwacht dat opmars van het mobiel ticket de komende maanden doorzet, en steeds minder treinkaartjes nog geprint zullen worden.
Het merendeel van de mobiele tickets wordt momenteel verkocht in de Randstad. Vooral voor korte afstanden is dit kaartje populair. Reizigers met een mobiel ticket zijn gemiddeld ook jonger dan die met een geprint ticket.
Reizen met mobiele tickets is ook erg prettig. Ik gebruik het al jaren voor reizen met het vliegtuig. Nooit meer papier wat kwijt kan raken.
“Nooit meer papier wat kwijt kan raken.” Waarom zou het kwijt raken, indien men er voldoende acht op slaat?
Ik bus/tram/metro/trein/vlieg al 60+ jaar, zeer frequent, met “papieren” tickets (en tegenwoordig ook, geforceerd, met het onding dat OV-chipkaart als naam heeft) en ben nooit een papieren ticket (of een OV-chipkaart) kwijt geraakt.
En een mobiele smart-telefoon bezit ik niet (wil ik niet), maar kan zo’n ding niet ook kwijt raken, indien men er onvoldoende acht op slaat?
Ik raak zelf een papiertje best snel kwijt, ik ben vrij vergeetachtig, gelukkig gaat telefoon en portomonee algemeen goed. Geprint eticket print ik voor de zekerheid altijd 2x. Mobiel ticket vind ik vooral handig omdat je het lastminute nog kan regelen. Bijvoorbeeld op station. Geen gedoe met printers die af en toe geen zin hebben om te werken 😉
Het is verheugend voor hen, dat er mensen zijn, die baat vinden bij zo’n smart-telefoon. Het zal wellicht mijn leeftijd zijn, maar ik prefereer analogie, inclusief papier, en bevind mij nimmer in een situatie, waarin ik “last minute” dingen nog moet regelen. Overigens, haast heb ik ook nooit, omdat ik altijd op tijd ben; ik ben nog nooit van mijn leven door mijn eigen nalatigheid, ergens (voor) te laat gekomen. Ieder zijn/haar meug. 😉
Ik Will mobiel ticket