9292 straks verder als merknaam van Translink
21 sep 2017 22:10
Reisinformatiegigant 9292 wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Door de overname kan er geld bespaard worden. 9292 zal als merknaam blijven bestaan, maar niet meer als zelfstandige partij.
Dat meldt De Volkskrant. Translink en 9292 werken nu al veel samen. Beide bedrijven worden bekostigd door de ov-bedrijven. Kenners zijn daarom niet verrast dat 9292 wordt overgenomen door Translink. Doordat de reisplanner straks valt onder Translink, kunnen er kosten bespaard worden. Bijvoorbeeld omdat er minder medewerkers nodig zijn. Reizigersorganisaties zijn positief over de overname.
“Hoe minder loketten voor reizigers, hoe beter” reageert Tim Boric van Rover in de krant. “Als er één digitaal loket is van alle vervoerders waarbij je én alle reisinformatie kunt krijgen én alle informatie over betalingen, dan kan dat winst opleveren voor de reiziger.” Ook Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV noemt het samengaan van beide bedrijven een goede zaak, maar plaatst een kanttekening. “Translink is net in opspraak gekomen door het schenden van privacyregels. Misschien moet het bedrijf dat eerst maar eens op orde brengen.”
De overname is pas definitief als de vervoerders instemmen met het plan. Omdat het voor de vervoerders ook een kostenbesparing oplevert, ligt het voor de hand dat die zullen instemmen met de plannen. 9292 vierde eerder deze maand haar 25-jarig jubileum. OV-bedrijven moeten jaarlijks enkele miljoenen toeleggen op de reisinformatiedienst. Jarenlang was 9292 de enige partij die ov-reisinformatie in Nederland bood. Andere partijen konden niets bieden, omdat de data afgeschermd was en vervoerders zelfs claimden dat er auteursrechten op de dienstregeling zouden zitten. Onder aanvoering van stichting OpenGeo is het landschap nu veranderd. Er zijn nu bijvoorbeeld twee open data loketten die reisinformatie aanbieden. Door de open data loketten heeft 9292 niet meer het alleenrecht en zijn er tal van concurrenten ontstaan. Bijvoorbeeld Google Maps en de reisplanner Go About.
Hoeveel banen er verloren zullen gaan door de overname, is onbekend. Bij 9292 werken 40 mensen, bij Translink circa 170. 9292-Directeur Stefan Hulman houd er rekening mee dat hij zelf ook overbodig kan worden. Hulman vindt wel dat de naam 9292 als merknaam behouden moet blijven.
9292 is een sterke naam. Zonde als dat verdwijnt. Verder vind ik het niet erg als beide bedrijven samen gaan.
Die naam gaat denk ik ook niet verdwijnen. Het is inderdaad een hele sterke merknaam, terwijl de kwaliteit niet altijd optimaal is.